5 jednoduchých kroků k vytvoření efektivního chatbota pro facebook messenger

Published: 09.03.2019 | Last update: 07.04.2019



1) Registrace a připojení facebookové stránky

2) Úvodní stránka pro úpravu chatbota

3) Growth tools a jak je používat

4) Vytvořte uvítací messenge + Greeting Text

5) Vytvořte Main Menu




Úvodem

Vytvoření jednoduchého reprezentativního chatbota opravdu zabere pár desítek minut. Složitější databázové operace nebo načítání dynamického obsahu je těžší, ale ve většině případů to není nutné.

Dále je třeba uvést, že pro tvorbu chatbota jsou vytvořené různé platformy. Doporučuji však Manychat z praktického cena/výkon důvodu. Dále je nutné uvést, že chatbot je potřeba vytvořit na PC, mobilní appky zatím nejsou k dispozici.


1. bod - Registrace a připojení facebookové stránky

Abyste mohli vytvořit chatbota, budete potřebovat facebookový účet a facebookovou stránku.

Přejděte na tuto webovou stránku: https://manychat.com/login

Zde se přihlašte pod svým Facebook účtem, přes který spravujete facebookovou stránku, na kterou chcete vytvořit a nasadit chatbota.


manychat pic1

Jakmile se přihlásíte, budete ihned přesměrováni na propojení Vaší facebookové stránky s manychat platformou a po stisknutí tlačítka connect se dostanete na další stránku na které již můžete začít vytvářet svůj chatbot pro messenger.


2. bod - Úvodní stránka pro úpravu chatbota

Většinu času se budete pohybovat v levé části meníčka. Pod logem Manychatu, budete mít v možnost přepínat jednotlivé již připojené facebookové stránky či připojit úplně nové.


manychat pic2

První dvě políčka: Dashboard a Audience slouží jako report pro Vašeho chatbota. V audience vidíte detail lidí, kteří se do Vašeho chatbota zaregistrovali, to znamená: pohlaví, z jaké země jsou, popřípadě tagy a sekvence chatbota přes které prošli. Pokud si nějaký uživatel Vašeho chatbota přeje být vymazán na základě GDPR, vymažete ho v této sekci.

Live Chat Vám poslouží při komunikaci s uživateli, když si chatbot nebude vědět rady. Za mě, spíše používám facebook aplikaci pro chytré telefony “Pages”, přes kterou kontroluji veškeré interakce. Níže v meny jsou pasáže právě pro vytváření a servis chatbota na které se nyní vrhneme.


3. bod - Growth tools a jak je používat

Políčko Growth tools slouží k zvolení nástroje pro propagaci Vašeho chatbota. Pokud si toto políčko rozkliknete a vlevo nahoře vytvoříte nový:


manychat pic3

Budete vyzváni k výběru z mnoha widgetů, tedy nástrojů pro propagaci. Za pozornost stojí widget Customer Chat, který lze nasadit na Vaši webovou stránku a funguje jako zákaznický chat, Messenger Ref URL, který Vám vygeneruje URL adresu vybrané sekce chatbota. Pokud si někdo tento URL odkaz proklikne, otevře se mu messenger (webový nebo v aplikaci) a po přihlášení se mu začne zobrazovat vybraná sekce chatbota

Dále ještě Facebook comments, které jsou nyní zdarma a fungují v případě, když propojíte svůj příspěvek na facebooku a určíte na které klíčové slovo se má chatbot spustit, například “to chci” u představení nového produktu. Každému kdo do komentáře pod tento příspěvek napíše toto klíčové slovo, chatbot automaticky pošle zvolené sekci chatbota.


4. bod - Vytvořte uvítací message + Greeting Text

Welcome message neboli uvítací zpráva je nejviditelnější způsob, jelikož je to první zpráva na kterou Váš nový, neznámý uživatel v případě interakce s Vaším messengerem narazí. Najdete ji v levém menu v políčku automation -> Welcome message.


manychat pic4

Vpravo nahoře poté zvolte editovat a pod tím zvolte Go to Flow Builder (věřte mi, flow builder Vám ušetří čas při vytváření chatbota pomocí svého vizuálního zobrazení) a pusťte se do prvních řádků představení své služby či produktu Vašim klientům.

Přidávat můžete text, obrázky, celé galerie či tlačítka s různými způsoby interakce, tak aby Vaše reprezentace obsahově bohatá a zároveň jednoduchá. Změny se ukládají auomaticky a po dokončení Welcome Message lze vpravo nahoře vyzkoušet, jak to vypadá v praxi, přes tlačítko Preview. Tímto tlačítkem si přepošlete aktuální sekci chatbota pouze na Váš messenger pro kontrolu obsahu a funkcí. Můžete si tak otestovat svého chatbota v soukromí.

Poslední věcí je Welcome Message aktivovat posuvníkem - jděte zpět do automation a do sekce Welcome message, kde v pravém horním rohu uvidíte posuvník s aktivací. Nyní kdokoliv, kdo poprvé vstoupí do Vašeho messengeru, například přes facebook stránku, uvidí jako první tuto uvítací a reprezentativní zprávu či celou sekci chatbota.


manychat pic5


5. bod - Vytvořte Main Menu

Dalšími jednoduchými reprezentativními sekcemi chatbota jsou Main menu neboli vyskakovací hlavní nabídka a Keywords neboli klíčová slova. Main menu slouží jako rychlý rozcestník při interakci uživatele s chatbotem a to ikdyž uživatel s Vaším chatbotem již interagoval. Zobrazí se vždy, na rozdíl od Welcome message, která se zobrazí pouze při první interakci.


manychat pic6

Keywords jsou pravidla pro spuštění určité zprávy či sekce vždy, když uživatel napíše Vámi vybrané klíčové slovo do chatu. Například, když uživatel napíše “co nabízíte”, můžete uživatele automaticky přesměrovat do sekce, která vysvětluje Vaše služby či produkty. Zprávy v této sekci se tomuto uživateli ihned propíšou do messengeru a on nemusí čekat na manuální vypsání od Vás či od kolegy.


manychat pic7